Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 29 czerwca 2000 r. sygn. I PKN 712/99

Mianowany pracownik państwowy, który w ramach reformy administracji publicznej stał się z mocy prawa pracownikiem starostwa powiatowego, zachował do dnia 30 czerwca 1999 r. dotychczasowy status pracowniczy i należało do niego stosować art. 13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. Nr 31, poz. 214 ze zm.).

Przewodniczący SSN Józef Iwulski

Sędziowie SN: Jerzy Kwaśniewski (sprawozdawca), Walerian Sanetra

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2000 r. sprawy z powództwa Ewy S. przeciwko Starostwu Powiatowemu w S. o przywrócenie do pracy, na skutek kasacji powódki od wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Tarnobrzegu z dnia 8 września 1999 r. [...]

uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę Sądowi Okręgowemu-Sądowi Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Tarnobrzegu do ponownego rozpoznania, z pozostawieniem temu Sądowi rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Powódka Ewa S. domagała się uznania za bezskuteczne wypowiedzenia stosunku pracy dokonanego jej przez pozwane Starostwo Powiatowe w S. pismem z dnia 28 stycznia 1999 r. W uzasadnieniu powołała się na status urzędnika mianowanego, z którym - jej zdaniem - rozwiązanie stosunku pracy może nastąpić w drodze decyzji administracyjnej z przyczyn określonych w art. 13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, a nie z przyczyn ekonomicznych, na które powołał się pracodawca.

Pozwane Starostwo wniosło o oddalenie powództwa twierdząc, że wypowiedzenie powódce stosunku pracy zostało dokonane niewadliwie w oparciu o art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, a przyczyną wypowiedzenia był brak środków finansowych na wynagrodzenia dla pracowników. Według pozwanego z dniem 1 stycznia 1999 r. powódka utraciła status urzędnika państwowego mianowanego, stając się z mocy prawa z tym dniem pracownikiem Starostwa Powiatowego w S., a zatem pracownikiem samorządowym w rozumieniu art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00